Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van marenhenk - WaarBenJij.nu Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van marenhenk - WaarBenJij.nu

Quito

27 November 2014 | Ecuador, Quito

Maandagmorgen werden we voor $1,00 met de collectivo (taxi) afgezet bij het busstation van Otavalo. Om 10.00 uur vertrokken we. Daaraan voorafgaand hadden we voor de zoveelste keer een poging ondernomen om via Internet onze reis naar de Amazone te boeken. De service om e.e.a. te regelen was echter zo belabberd, zelfs bij een reisorganisatie met Nederlanders, dat we dat voornemen hebben geskipped. Wellicht doet zich onderweg  nog ergens een kans voor en anders "next time better". Om 12.00 uur waren we in Quito op een afgelegen busstation. Maar met onze grote progressie van de Spaanse taal slaagden we er in no time in om de weg te vragen en de twee bussen die we nodig hadden te vinden naar de wijk Marascal waar we in hotel Discovery Quito belanden. Een leuk stekkie met een kamer waar wel 5 personen in konden. Na een authentieke almuerzo(lunch) met diverse bonen, mais, tomaat, ui, sla, kruiden, vertrokken we vervolgens met de bus naar het prachtige oude centrum van Quito. Wel kregen we voor ons vertrek van de jeugdige hotelbaas wat tips mee voor onze veiligheid. "18.30 uur terug, op je bagage letten", enz. In de oude stad wandelden we door het indrukwekkende oude centrum met zijn onmiskenbare Spaanse en Moorse architectonische sporen. Prachtige eeuwenoude gebouwen, waarvan een aantal deels gerestaureerd na eerdere aardbevingen. We bezochten de kerk  La Compania de Jesus. Overweldigend! Stel je een grote basiliek voor waarvan de wanden zijn bekleed met houtsnijwerk, zo ongeveer van top tot teen en  I steps 6 cm dik. Vervolgens is veel gekleurd volgens de stijl van de zgn. School van Quito (de liefhebbers moeten nu even googlen) en voor 90% belegd met bladgoud. Je mond valt er van open. Werkelijk adembenemend!!
Daarna bezochten we de presidentiële residentie waar de gids zich alle moeite getrooste om ons apart in het Engels alles te vertellen. Veiligheid stond voorop want alles werd gecontroleerd en moest door de bagagescan en poortjes en je paspoort(copie) werd ingenomen. Het was een werkelijk prachtig oud gebouw, overal grote vazen met honderden verse rozen en een overwegend sfeervolle, houten  inrichting met veel kristallen lampen en prachtige meubelen. De gids verzocht ons om uit respect hij binnenkomst de vlag te groeten. We bezochten de audientiezaal, waar de meest kostbare geschenken uit vele landen, lagen tentoongesteld. Helaas was er van Nederlandse zijde geen onderscheiding of geschenk te bekennen. Wel van bv het Vaticaan, veel Zuid-Amerikaanse landen, Rusland, China, Afrika, enz.  De banketzaal met het prachtige, met bloemen versierde, kostbare porselein, de kristallen kroonluchters uit Tsjechie en het goudkleurige behang uit België.  En overal menshoge vazen met de meest mooie, verse, rozen. Tot slot de vergaderzaal van de ministerraad. Aan de wand de portretten van alle presidenten en natuurlijk ook de grote verzetsheld Simon Bolivar die aan de wieg van de onafhankelijkheid stond van Ecuador. Ecuador dat kans zag zich onafhankelijk te maken toen de Fransen probeerden Zuid-Amerika van de Spanjaarden in te pikken. By the way: wat is er nu eigenlijk verandert in de wereld?
Aan de zaal van de ministerraad grensde de vml. ambtswoning waar nu een presidentiële kapel is ingericht. De zaal hing vol met portretten van de presidenten. Daarna terug naar ons stekkie en ons verbaasd over de zgn. Nieuwe stad waar wij verbleven. Het is een uitgaanscentrum met vele donkere kroegen en maar zelden een goed restaurant. Afijn dat valt een beetje tegen. Dus met een paar biertjes op, op tijd naar bed gegaan.
De volgende ochtend wekte de regen ons, maar vol goede moed hebben we de stadswandeling van de Lonely Planet bij redelijk goed weer langs alle bezienswaardigheden van de Oude Stad gemaakt. Het startte al heel leuk door de bijzondere expositie in hartje stad waar we een prima uitleg kregen. Daarna een bezoek aan de kathedraal, het stadsmuseum, diverse kerken, het schitterende religieuze Franciscus museum met veel topstukken uit de 17e eeuw en de meest kostbare gouden en zilveren voorwerpen en religieuze gewaden en gebruiksvoorwerpen.
Nog enkele leuke weetjes. Quito is 35 km lang en 5 km breed en telt 1,8 milj. inw. Het vervoer gaat via 3 hoofdlijnen, over vrije busbanen, van noord naar zuid en zo'n 35 km lang. Haaks daarop zijn aparte stadsbussen. Het openbaar vervoer kost 25 dollarcent ongeacht de afstand die je aflegt.
De Ecuadoriaanse mannen staan graag hun plaatsje aan Marianne. Ik begrijp dat wel! De Ecuadorianen zijn er behulpzaam om je te helpen, ook al spreken zij bijna uitsluitend vloeiend Spaans en wij vloeiend Nederlands. Het zijn op het oog echte familiemensen en de vaders spelen daarin een actieve rol. Het verkeer is heel geordend en niemand rijdt als een wilde  het verkeer. Velen hebben een hond als huisdier en ze zijn er zichtbaar gek op.
Vandaag zijn we naar het prachtig in de bergen gelegen Mindo gereisd, wat op 1400m hoogte ligt, zo'n 1400 m. lager dan Quito, maar daarover volgende keer meer.
Liefs Marenhenk en bedankt voor de reacties die we van jullie de kregen. Altijd leuk om te lezen.

• 27 November 2014 - 07:28

Katinka:

Wat een mooie verhalen weer. En wat een andere wereld zitten jullieweer in. Hier is er volop sinterklaasstress. Er wordt slecht geslapen, helemaal als er schoenen zijn gezet!

Veel liefs Tink en family

• 27 November 2014 - 09:46

Margriet Schonewille:

Lieve Mar en Henk,

Wat een geweldige reisverslagen, het lijkt of ik,zelf een beetje meereis.
    heb eens even de kerk op Google bekenen sjonge jonge, wat een weelde en zo mooi, je weet denk ik als je erin staat niet waar je moet kijken. Kan me voorstellen dat het en hele overweldigende ervaring is.
    Heerlijk dat jullie zo genieten, en dat van die cavia eten de eerste dag Henk, brrrrr moet er niet aan denken.
    Heel veel plezier en ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaaltje.

• 27 November 2014 - 09:50

Margriet Schonewille:

Ben ik nog even, er ging iets mis met versturen. Er mist een groet.
    Komt ie:
    Liefs,
    Margriet

• 27 November 2014 - 22:17

Jeanette:

Inderdaad sinterklaasstress. Net schoenzetavond achter de rug op school. Wat een drukte. Wel weer leukvoor de kinderen. Nog een weekje en dan mag de kerstboom weer de klas in
    Jippie!
    Veel plezier!

• 28 November 2014 - 08:40

Marie-José Van Der Meij:

Dag Henk en Marianne,
    Het klinkt fantastisch wat jullie allemaal bekijken. Bekijk af en toe de kaart van Ecuador om te zien hoe jullie reizen. Veel plezier verder.
    Hartelijke groet,
    Marie-José

• 28 November 2014 - 09:47

Fred Weening:

Hoi Henk en Mar,
    Heel veel plezier daar en het is weer leuk om de reisverhalen te lezen.
    Groetjes,
    Fred

• 28 November 2014 - 20:15

Wil En Hans:

Ik was op school dol op aardrijkskunde, vooral de beschrijving en verhalen over een land. Zo genieten we van ieder verhaal over het Ecuador. M.a.w. Geniet en nog meer verhalen van wat jullie beleven. Heerlijk om het te lezen over dit mooie land. Groetjes Wil en Hans

• 30 November 2014 - 23:42

Lian:

Net nog even jullie laatste verhaal gelezen. Als ik mijn oven dicht doe kan ik me er iets van voorstellen. De details uit het verhaal zijn super leuk beschreven.
    Ga vooral verder en geniet van alle indrukken. Dat doe ik hier vanaf mij bankje ook