chaos en 20.000 goden. - Reisverslag uit Jaipur, India van marenhenk - WaarBenJij.nu chaos en 20.000 goden. - Reisverslag uit Jaipur, India van marenhenk - WaarBenJij.nu

chaos en 20.000 goden.

Door: Leon en Henk

22 Juli 2014 | India, Jaipur

India kent meer dan 20.000 goden. Sterker nog zelfs het hindoeïsme is hier flexibel want we zagen een enorme nieuwe tempel van een God die nog niet bestond. Iedereen mag zijn eigen God creëren en Indiërs zijn dan zo nieuwsgierig dat zo'n nieuwe tempel meestal een succes wordt. Net zo chaotisch als de goden is het leven in India.
We hebben in Delhi een prima onderkomen gevonden in hotel Amax, niet ver van de chaos van Man Road Street. De romantiek is er een beetje vanaf omdat de hobbelige zandweg is verhard. Na aankomst eerst geslapen en overdag wat verkend en geacclimatiseerd. Aan het eind van dag 1 is mijn rugzak zo mooi gerepareerd dat hij weer als nieuw is. Aansluitend is Henk in een drukke straat naar de kapper gegaan wat aardig wat bekijks trok. Met chauffeur Satya op dag 2 de belangrijkste bezienswaardigheden van Delhi bezocht. In de middag op weg naar Mathura, 1 van de 6 pelgrimssteden die gewijd zijn aan Hare Krishna. Op advies van Satya bezochten we in de stad Varhindavan een eeuwenoude tempel. Het was er ongelooflijk druk met pelgrims. Op onze blote voeten zijn we meegegaan met de stroom. Er was geen doorkomen aan. Daarna een tweede tempel.idem dito. Chaotisch maar zeer interessant. Er werd gedanst en gezongen. Een nogal arrogante Pandit gooide presentjes naar de verzamelde pelgrims. Schoon was het er natuurlijk niet. Na veel uitstekend werk van de chauffeur gingen we op pad naar Mathura. Vanwege slechte recensies hadden ik geen hotel geboekt. Ofschoon we buiten het seizoen zitten, kostte het nogal wat moeite om een hotel in de avond te krijgen. De andere ochtend om 05.30 uur op pad naar de ghats. Alhoewel het niet in de schaduw kan staan van Varanassi, heeft het er iets van weg. Talloze tempeltjes bijzet water, roeien op de rivier, etc, etc. De Pandits waren erg onvriendelijk omdat we niet wilden offeren. Maar het is een bijzonder schilderachtig plaatsje. Hierna bezochten we het prachtige Moghulfort van Fatehpur Sikri. Daarna stond de Taj Mahal opzet programma. Wat opvalt is dat er overal verscherpte bewaking is. Zelfs bij de metro van Delhi moet je door een beveiligingspoortje en op vele plaatsen bij toegang tot bv de musea en de Taj Mahal wordt je gefouilleerd. Zelfs een statiefje of iets van eten is verboden. Buitenlanders betalen het 30-voudige en komen dan meteen vooraan in de rij. Na de Taj Mahal hadden we het wel gehad. Bij het station van het fort wat uitrusten bij een masala thee langs de weg en natuurlijk cola voor de antistoffen. Om 17.50 loodste Satya ons naar onze gereserveerde plaats in de trein en vertrok hij. We kregen tijdens de ruim 4 uur durende reis een 3 gangenmenu voorgeschoteld van verrassend goede kwaliteit. Om 22.25 uur stond Suresh ons op te wachten met een geurige rozenhalsketting. Hij bracht ons naar hotel Sunder Palace waar we een uitstekende kamer hadden. Toppie. Op dag 3 heeft Leon met de chauffeur o.a. het Amberfort bezocht terwijl Suresh en ik een mogelijke samenwerking bespraken. In de middag samen geluncht en daarna het hooggelegen fort bezocht alsmede het observatorium Jantar Mahar. Daarna zijn gezin bezocht waar zijn vrouw Pinki heerlijk Indiaas had gekookt. Samen gaat het hen zeer goed. Ze hebben een eigen grote auto om voor toeristen tours door India te verzorgen en recentelijk hebben ze een huis gekocht waar ook een kantoor voor 5 personen kan worden ingericht. De kinderen zijn groot geworden en zien er prima uit. Vandaag heeft Henk een tehuis voor straatkinderen bezocht van I - India, opgericht door prof. Prabhakar Geswami. Na een vriendelijke ontvangst waarbij over en weer werd kennis gemaakt met deze NGO, zijn staf, het team van de telefonische hulpdienst, de medische post en 2 groepen kinderen vertrokken we naar een slum van Jaipur waarvoor water werd verzorgd en aan kinderen les werd gegeven. De bewoners van deze slum zijn van het platteland gekomen en bezitten niet veel meer dan een plastic dak boven hun hoofd en wat schamele bezittingen. De mannen zijn dagloners die op dagbasis proberen hun maaltijd bij elkaar te verdienen. Zeer indrukwekkend allemaal. Daarna liet Suresh vol terechte trots zijn woning zien en belandde Henk bij dezus van Suresh waar een heerlijke maaltijd wachtte. Leon werd per tuktuk aangevoerd waarna we gezamenlijk dineerden. Aan het eind van de middag samen in de bazaar rondgelopen waar we werden overvallen door een enorme tropische regenbui die de straten volledig blank zette. Al het vuil in een keer weggespoeld. Wat een chaos! In een achterafstraatje werd door de meest armen stevig gedeald. Onze aanwezigheid daar, laat staan met de camera van Leon, was niet gewenst. Datzelfde gold overigens ook voor die plaatsen waar kinderarbeid werd verricht. Het is duidelijk dat de politie strenger is gaan controleren. Vanavond pakken, morgen om 07.00 uur vertrekken naar Udiapur en in de vroege ochtend nog een dorp va Nederland straatkinderen bezoeken.
Zo, nu zijn jullie weer bij. Vanaf nu gaan we een dag of 12 met Suresh op stap. Dus tot de volgende keer.
Groet van Suresh en Pinki aan Wilma en Frans en Riny. Van ons de groeten aan iedereen en dank voor de reacties.
Henk

• 22 Juli 2014 - 21:25

Anne-Mascha:

Wat een belevenissen weer. En geweldig leuk, dat Leon dit ook eens allemaal mee kan maken.
    Wij zitten in het zonovergoten Zeeland (wel veel wind) en ook de komende dagen zal het prima weer zijn.
    De kinderen mochten vandaag op een pony een rondje rijden en vanmiddag zijn we op de fiets naar Veere om een lekker ijsje te eten. Mmmmmm. Ook voor ons genieten dus.
    Groetjes van Richard, Anne-Mascha, Merijn en Merle

• 22 Juli 2014 - 23:37

Ed Kalter:

HOI jONGENS,GEWELDIG WAT JE DAAR ALLEMAAL MEEMAAKT
    EEN INDRUK WEKKEND VERSLAG,MAARJA DAARBEN JIJ DAN HENK OOK WEER GOED IN,
    IK WENS JULLIE EEN ONDERNEMEND VERVOLG MET VEEL PLEZIER.
    TOT GOUW.
    GR.ED.

• 23 Juli 2014 - 11:35

Wil & Hans:

Weer leuk om jullie reis via jullie verhalen te volgen. We kijken uit naar het volgende verslagen van de volgende dagen. Veel plezier en avontuur! Groet Wil & Hans.