Banos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van marenhenk - WaarBenJij.nu Banos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van marenhenk - WaarBenJij.nu

Banos

04 December 2014 | Ecuador, Quito

De busrit naar Banos was -m.u.v. het stuk Ambato-Banos- niet bijzonder mooi. Het Andes gebied wordt nl. behoorlijk aangetast door wegenbouw en uitbreiding van steden. Je kunt zien dat de economie hier goed draait. De groei bedraagt 3,5%. De bevolking is overwegend jong zodat de toekomst er economisch gezien niet slecht voorstaat. De activiteiten hebben het natuur-schoon van de Andes wel behoorlijk aangetast.
We zitten in hotel Chimenea. Een leuk backpackershotel. Anders dan in Azië koken backpackers hier 's-avonds voor zichzelf. Er heerst een gezellige sfeer en men is veel al een jaar of langer onderweg. Banos is een Alpine plaatsje op 1820m dat rondom in de bergen ligt. Men moet het vooral hebben van de thermische baden waarvan een heilzame werking wordt verwacht en de sport- en outdoor- activiteiten zoals raften, canopy, canyoing, wandelen, klimmen, paardrijden, etc.
We hebben de eerste dag vooral het stadje verkent vanwege het wat regen-achtige weer. In de centrale markt hebben we bij de localo's gegeten en we bezochten de kathedraal die voorzien was van de meest prachtige muurschilderingen over het rijke, lokale, katholiek-religieuze leven. Met name de ontwikkeling van het gebied en de bedreigingen van de vulkaan vormden daarvoor een ware inspiratiebron. Overigens is men op de vulkaan erg trots. Eind jaren 90 werd het dorp ontruimd omdat men een uitbarsting vreesde van de vulkaan.  De dorpelingen hebben zich toen verzet tegen de ontruiming en dwongen hun terugkeer af. Sindsdien is er geen uitbarsting meer geweest. In de middag heeft Mar een massage genomen in het hotel. Ook op het vak van wellness staat Banos goed bekend
Dinsdag zijn we eerst luxueus wezen ontbijten met veel fruit, vers gebakken brood, cakes, een gebakken eitje, vers vruchtensap en een fantastische, huisgemaakte, bananenjam waar we natuurlijk het recept van hebben meegekregen. Daarna zijn we de berg opgeklommen over een zeer steil deel. De tocht duurde inclusief de afdaling zo'n 4,5 uur. Een Canadese jongeman die graag met ons mee wilde, bleek bij terugkeer zo vermoeid van de tocht (waarbij we zo'n 820m stegen) dat hij te gesloopt was om nog een biertje mee te gaan drinken. Helaas hebben we vanwege de wolken de zeer nabij gelegen vulkaan niet goed kunnen zien. De temperatuur is overigens altijd wel boven de 20 graden.
Vandaag, woensdag, was het voor het eerst een prachtige, zonnige dag. We zijn gestart met een ontbijt in ons eigen hotel. De politie kwam binnen om een routinecontrole te houden. Iedereen moest zijn paspoort laten zien en werd via een telefoon op de foto gezet. Daarna hebben we een fietstocht gemaakt van zo'n 20km langs de Rio Grande, een diep in de rotsen uitgesneden rivierloop. Vlak na de start leek het alsof een groep jongeren in een auto het op onze rugzak had gemunt. Men reed met uitgestoken arm vlak langs Henk maar miste zijn rugzak. Datzelfde gebeurde ook bij Mar. Daarna stopten ze en reden nog achteruit, maar omdat er al snel een vrachtauto achteraan kwam, reed men door. We bezochten diverse watervallen waarbij we soms enkele honderden meters te voet moesten dalen en klimmen om de watervallen te kunnen bekijken. Er waren bijzonder hoge watervallen bij en sommige kon je bereiken via prachtig aangelegde tuinen. Vanavond hebben we het topfeest van de festiviteiten van Banos bijgewoond. Het was een muzikaal hoogtepunt waarbij we tezamen met de innercrowd van Banos van de topmusici konden genieten. Het thema was de promotie van Ecuadoriaanse muziek. Kennelijk waren het in Ecuador bekende musici want soms ging het dak er bijna vanaf vanwege het enthousiasme van het publiek Jammer dat we er weinig van  konden verstaan en de muziek niet geheel onze smaak was. Toch was het interessant om bij te wonen en te zien hoe de dorpelingen hun jaarlijks hoogtepunt  vieren.
Dagelijks halen we onze meer dan uitstekende koffie bij een Deense dame die met een Ecuadoriaan een gezin heeft gesticht. Er wonen hier aardig wat Europeanen die meestal ieder hun eigen nering hebben. Een andere Deense dame beweerde dat zij (ook) de lekkerste koffie schenkt. Ze zette ons bijna onder druk om toch vooral bij haar koffie te drinken en te dineren. Door deze al te opdringerige houding zagen we daar maar vanaf. Toen we de andere Deense dame het voorval vertelde bleek hoe sterk de concurrentie hier is.
Vandaag gaan we een aan de andere kant van Banos gelegen bergrug beklimmen in de hoop dat het weer voldoende helder en zonnig zal zijn. In dat geval zullen we de vulkaan van boven de 5000m nagenoeg zeker kunnen zien.
De sint is nog niet uit Nederland maar hier wordt al overal de kerstversiering opgehangen.
We hebben (verplicht) badmutsen gekocht om aan het eind van de dag te gaan genieten van een heerlijk, gezonde gele en bruine natuurspa van zo'n 50 graden. We moeten ons dan als het goed is weer als herboren voelen.
Iedereen een fijne Sinterklaasviering toegewenst met voor de kinderen mooie cadeaus en voor de volwassenen leuke surprises.
Et volgende bericht zal uit Riobamba e.o. komen waar we morgen heen reizen.
Liefs Marenhenk

• 04 December 2014 - 19:00

Jeanette:

Leuke avonturen. Zakkenrollers vooral vermijden.
    Groetjes Jeantte

• 05 December 2014 - 07:56

Thea Bert Corrie:

lieve 2, wat een indrukwekkende reis tot nu. blijf genieten hier is het koud. Liefs TBC

• 05 December 2014 - 13:46

Lian:

Hier vanavond sint; zelfs de RSO heeft gisteren getrakteerd op lekkers!
    Moet bijzonder zijn dat de natuur versus economische groei zo zichtbaar is.

ga nog even dichten, kijk weer uit naar een volgend berichtje.
    goeie voorzetting van jullie reis.