galapagos - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van marenhenk - WaarBenJij.nu galapagos - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van marenhenk - WaarBenJij.nu

galapagos

20 December 2014 | Ecuador, Galápagos

In  alle vroegte verlieten we Guayaquil om op tijd (07.00 uur) op de luchthaven te zijn. De behulpzame dame van Lan Air stuurde ons (en ook anderen) allervriendelijks de verkeerde kant op om eerst de luchthaventax te gaan betalen. Toen we terugkwamen werden we alsnog ingechecked door een zeer vriendelijke stewardess die vertelde dat ze met ons meevloog en
-nog belangrijker- op dezelfde dag jarig is dan Henk. Ze beloofde ons een goede plek te geven als ze in het vliegtuig was. Ze hield woord want de 3e persoon van de 3 aaneengesloten stoelen werd ergens ander heen gestuurd
We landden op het eilandje Baltra. Daar is niets te beleven. Iedereen in de bus naar het veerpont je dat ons moest overvaren. Vervolgens weer in de bus naar de hoofdstad van het eiland. We vonden er een prima onderdak in hostel Elisabeth. Kamer met uitzicht op de zee. Wie doet je wat? Na een overheerlijke, lokale, amuerza (lunch) aan de haven vertrokken we naar Tortuga Bay. Een wandeling van 45 min door een schitterend vulkaan- landschap met de eigenaardige begroeiing van cactussen waarvan de cactusbladeren langzaam aan transformeren in een roodbruine boomstam. Deze plant komt alleen op de Galapagos voor.  Op het strand de eerste ontmoeting met leguanen, pelikanen en andere bijzondere vogels en we genieten van fantastisch weer met warme temperaturen vermengd met een lekker zeebriesje. Prima zwemweer dus. Aan het eind van de dag vergapen we ons aan de grote zeeleguanen en zeeleeuwen die zich bij de vismarkt manifesteren om hun aandeel van het visafval op te eisen. Ze gaan op "aai" afstand van ons zitten. Ondertussen scheren de zwaluwmeeuwen met hun lange, gevorkte staart, pal langs ons hoofd in een poging een stuk verse vis van de tafel te pikken. Het is een fantastisch schouwspel. Op zaterdag brengen we en bezoek aan het Darwin visitorcentre waar wordt uitgelegd hoe wankel het biologisch evenwicht hier is en welke inspanningen  er worden verricht om de stand van de dieren te verbeteren. Ook het schildpad broedcentrum was erg leuk om te bezoeken. In de middag nemen we de boot naar Santa Cristobal waar we letterlijk struikelen over zeehonden omdat deze het halve dorp in bezit hebben genomen. Ze liggen overal en er zijn veel jonge beesten waardoor de mannetjes extra alert zijn. Voor de boot vertrok werd er aan boord uitvoerig gebeden voor een veilige overtocht. Je bent immers al snel 2,5 uur onderweg op zee en de boot raast met een tempo van minstens 35km p/u over de hoge golven. De boot klapt hard op het water neer en zo af en toe wordt er een passagier onwel. Een beetje hulp "van boven" is dan ook welkom. Flink door elkaar geschut bereik je dan je bestemming.  Wij vinden het niet echt een goede reclame voor deze prachtige eilanden maar who cares? We zoeken een leuk hotelletje, boeken een snorkeltocht en gaan lekker vis eten als afsluiting van de dag.
De volgende dag gaan we snorkelen bij Kickers Rock, opnieuw een boottocht van dik een uur. We bezoeken eerst een paar prachtige grotten met de boot en varen op onrustig water door een nauwe spleet tussen tientallen meters hoge rotsen met prachtige blauwvoetboobies e.a. bijzondere vogels. Ook bezoeken we een strandje waar pasgeboren zeehonden verblijven die je van zeer nabij kunt bewonderen. Daarna gaan we snorkelen met schildpadden en prachtige vissen en zien we beneden ons haaien en roggen. Als afsluiting eten we weer heerlijke vis bij een visrestaurant aan de haven. Helaas geen bier te verkrijgen want het is zondag en dan wordt er geen bier verkocht. Op maandag 15-12 vertrekken we weer naar Santa Isabelle via Santa Cruz; een hele reis, t.w. 2x3 uur klappen op de golven. We verblijven in hotel Sarita, aan de rand van het leuke dorpje van 2000 inw. waar je 's-nachts de zee nog kunt horen.
Dinsdagmorgen hebben we een strandwandeling gemaakt en de achter het strand liggende, fraaie, op de vulkaangesteente groeiende beplanting met de meertjes bewonderd. 's-Middags zijn we gaan snorkelen o.l.v. een gids van het nationale park Galapagos. Hij maakte ons attent op roggen, diverse vissen, waarvan hij er een grote van de bodem plukte en liet zien waarna deze met zijn heel kleine vinnetjes weer weg zwom, schildpadden, roggen zeesterren enz. De tocht werd vervolgd per boot door de lagune waar pinguins, blauwvoetige boobies en honderden leguanen en zeehonden te bewonderen waren. Daarna gingen we een eiland op en
bezochten de kraamkamer van de leguanen en van de zeehonden. We kregen uitvoerige uitleg over de voortplanting van deze prachtige beesten. De pinguïn kolonie werd door een storm alsmede de opwarming van de aarde gereduceert van 50.000 exemplaren tot 2000. We bezochten de paarplaats van de schildpadden waarvoor diverse broedcentra op verschillende eilanden aanwezig zijn. Ook deze dieren waren bijna verdwenen doordat enkele eeuwen geleden de zeevaarders ze vingen en als voedsel meenamen omdat de beesten lange tijd zonder voedsel en water kunnen waardoor ze een gemakkelijk te bewaren voedselbron voor de zeelui waren. De talloze rode krabben zijn inmiddels ook beschermd. Doordat ze gewild voedsel waren voor de lokale bevolking dreigden die ook te verdwijnen. Inmiddels zie je ze overal en kun je ze van enkele decimeters af bekijken. In de avond hebben we gegeten met een Zwitzer en zijn daarna (voor het eerst op de Galapagos gevonden) bij een leuke strandtent met muziek, vuur, strand en drank beland en tot diep in de avond aan de borrel gegaan.
Op woensdag (17-12) hebben we een wandeling naar de flamingokolonie gemaakte die in een van de achter het strand gelegen meertjes huizen. Ze zijn Galapagos-eigen dus verblijven ze daar het hele jaar. De tocht erheen voerde over bruggetjes door een prachtig begroeid landschap. Tijdens het fotograveren van de flamingo's ontdekte Mar een levensecht slang van zo'n 70cm lang. Toen we de ons tegemoet komende gids er op attendeerde ging die er meteen opgewonden op af. De Galapagos-slang laat zich nl. zelden zien dus dit was een kans uit duizenden. Helaas was hij verdwenen
-mogelijk door het lawaai van zijn groep- die er ook meteen op af ging.  Volgens de gids was dit een kans van 1 op de miljoen. Daarna bezochten we het schildpad broedcentrum waar honderden exemplaren van jong tot oud te bewonderen zijn. Na zo'n 3 jaar worden ze teruggezet in de natuur waarbij per schildpad wordt  bijgehouden uit welk gebied de eieren afkomstig zijn. Vervolgens keerden we over het strand terug.
Over het algemeen eten we de lokale pot. Een gekookte mais(meel) bol vermengd met kaas of rijst, met jus vis of vlees en limonade. Soms weet je niet wat je eet. Best smaakvol. Alles is hier minimaal dubbel zo duur als op vasteland omdat bijna alles aangevoerd moet worden van het 1000 km verderop gelegen vasteland van Ecuador.
Service is eigenlijk op alle eilanden minimaal omdat de bevolking er al de brui aan geeft als men 100 dollar heeft verdient. Bovendien heeft men onderling stevige prijsafspraken gemaakt over alles wat je gebruikt. Zo hoef je maar 1 reisbureau in te lopen want de prijzen zijn overal hetzelfde.  In de duurdere restaurants komt er op de toch al westerse prijzen of hoger nog 22 procent bovenop. Ze zijn hier geen koffie - experts. De  toeristen wisselen onderling uit waar je de beste koffie kan drinken. Maar je komt hier uiteindelijk voor de dieren en die zijn geweldig.
Gisteravond was er trouwens een heuse voetbalrel met politie en al tussen hooligans van een tweetal clubs uit Guayaquil die streden om het kampioenschap van Ecuador. Kennelijk splijt dit het 16000 inw. tellende dorp in tweeën.  Vandaag woensdag willen we naar Las Grietas,  een mooie baai op een uurtje varen en lopen. Helaas leert het officiële touristenburo ons dat men werkzaamheden uitvoert aan het pad zodat je er niet heen kunt. Omdat het hooggebergte in dit jaargetijde met alleen maar wolken en regen ook geen lokkertje is gaan we opnieuw naar het strand Tortuga Bay. Het is hier bij de zee prachtig weer en we genieten nog een laatste keer van al die dieren op het strand. We gaan heerlijk zwemmen. Ineens ontstaat er wat onrust op het strand. Er blijkt een hamerhaai te zijn gesignaleerd. Mar er met de camera achteraan. Totdat het beest vlak langs Mar d'r voeten zwemt en ze hem keurig op de kiek kan zetten. Ze ziet zijn ogen duidelijk aan de uiteinden van de hammer zitten. Na deze fijne middag keren we huiswaarts en dineren heerlijk bij een restaurant waar ze voortreffelijke mojito's en heerlijke tonijn en biefstuk hebben. Helaas moesten we de voorgenomen kreeft bij de vismarkt laten schieten omdat de vismarkt geheel onverwachts gesloten beek te zijn. Vanmorgen zijn we vertrokken naar Guayaquil waar we de laatste 2 nachten zullen verblijven. Dit was het v.w.b. de Galapagos. Het was er prachtig en we zullen er nog vaak aan terug denken. Maar we hebben nog tweeënhalve leuke dag in Guayaquil voor de boeg dus daarover zal ons waarschijnlijk laatste bericht gaan. Bedankt voor de leuke reacties en tot de volgende keer.
Liefs,,
MARENHENK

• 20 December 2014 - 08:03

Katinka:

Ohhhhh dit klinkt voor mij echt als het hoogtepunt van jullie reis. Wat ongelooflijk geweldig!!! En dan ook nog een hamerhaai na alle mooie dieren die jullie al hebben kunnen spotten. Wat te gek. Ik ben echt ontzettend benieuwd naar de foto's.
    Hier is de kerstvakantie begonnen. Althans voor de meiden... Ik moet nog even door op t werk. T wordt zeker geen witte kerst met 10 graden. Met wind en regen lijkt het wel herfst:)

Veel liefs Tink

• 20 December 2014 - 09:35

Margriet Schonewile:

WOW!! Wat een geweldige ervaringen op de Galapagos. Kan me voorstellen dat het een zeer indrukwekkend weekje was. Nu nog even lekker genieten van de warmte, want hier is het niets dan regen en storm!
    Nog een paar fijne dagen!
    Liefs, Margriet

• 20 December 2014 - 09:46

Monique:

Wat een mooie tijd hebben jullie ( gehad). geniet nog van de laatste dagen en een goede reis naar huis.
    Ik wens jullie fijne feestdagen en een geweldig 2015 toe! Tot in 2015, lieve groet, Monique

• 20 December 2014 - 14:28

Ruud En Marrie:

Wat een geweldige ervaringen hebben jullie weer opgedaan. Zoals jullie het beschrijven lijkt het wel een sprookjesparadijs! Geniet er nog even van en dan.... En goede reis naar huis.

Tot ziens,
    Ruud en Marrie

• 20 December 2014 - 15:03

Hans En Wil:

Bedankt voor jullie mooie verslagen! Was voor ons een prachtige inzicht wat jullie hebben
    gedaan en meemaakten. Goede reis terug. Groetjes Hans & Wil

• 20 December 2014 - 15:05

Frits Houterman:

Weer genoten van de reisverslagen, geniet van de laatste dagen en een goede reis terug.
    Wij wensen jullie Prettige Feestdagen en goed 2015

Frits en Ineke

• 21 December 2014 - 13:53

Dini En Piet:

Wat een geweldige reis hebben jullie weer gemaakt en zoveel mooie natuur en dieren.
    Daar kun je weer een hele tijd op teren. Het was weer mooi om met jullie mee te reizen.
    Tot gauw en nog een paar fijne dagen.

Liefs Piet en Dini

• 21 December 2014 - 13:54

Nini:

Ik heb dit leuke stuk met kloppend har en met veel plezier gelezen. Geweldig, wat een ervaringen!
    Alleen vroeg ik me af hoe het Marianne is vergaan in die hobbelende bootjes.
    Goede reis terug en tot (snel, hoop ik) zoens.

• 21 December 2014 - 13:56

Nini:

Sorry voor de fouten. Haastige spoed.......
    met kloppend hart las ik dus dit stuk. En tot ziens . Goede reis terug.

• 21 December 2014 - 20:05

Lian:

Hai mar en Henk, goed dat jullie dit mooie eiland voor bijna het laatst bewaard hebben. Wat een ervaringen en mooie dingen die je gezien hebt. Die boottochten hebben jullie op de koop toe genomen maar waren echt niet fijn zo te horen. Gelukkig heelhuids over gekomen.
    Dank weer voor het mooie verslag, lekker genieten nog van de laatste dagen. We kijken uit naar jullie terugkomst. Goeie reis nog.