Mt Kinabalu en Sepilok - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van marenhenk - WaarBenJij.nu Mt Kinabalu en Sepilok - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van marenhenk - WaarBenJij.nu

Mt Kinabalu en Sepilok

Door: Marenhenk

23 November 2011 | Maleisië, Sepilok

Afgelopen maandag gaat het wekkertje vroeg af. We gaan om 07.00 uur met een minibus naar Mount Kinabalu. De bus vertrekt als hij vol is dus om 07.40 uur is het zover. In de bus 3 jongemannen die van hun beroep reizigers zijn. Af en toe werken ze ergens, vnl. In Australië waar je makkelijk werk kan vinden en voor de rest trekken ze de wereld rond. Bij het NP aangekomen hebben we onze grote backpacks in een locker gezet en hebben we twee gegidste wandelingen door het park en de botanische tuin gemaakt. Heel bijzonder was dat onze gids een takje brak en vervolgens het weer aan elkaar maakte. henk heeft het ook geprobeerd, maar het lukte niet. We begonnen nog aan een kleine trekking waar we al snel onze regencapes moesten inwijden. Het ging er echter zodanig tropisch hevig aan toe dat we halverwege zijn teruggekeerd. Mar zat de fotocamera uit te testen en helaas alle foto's weg. Niet leuk maar beter dan de camara inclusief foto's weg. Henk ziet weer een kans om nog eens terug te gaan.
Vervolgens vertrekken we naar een dorpje verder om er te slapen. We zijn met een lokalo meegereden omdat die zijn taxi bij opbod in de aanbieding deed. Hij vertelde ons vol trots dat dit gebied de groentetuin van Sabah is, waarvandaan veel wordt geëxporteerd naar de omliggende landen. We belanden in een luxe ressort met mooie bungalows en terras. Het staat bekend om zijn prachtige uitzicht op Mount Kinabalu en als je niet gaat klimmen wil je toch wat! Helaas de koppig aanhoudende moesson verhinderde zowel die avond als de andere ochtend ons om ook maar een glimp van de berg op te vangen. Arme 3 reizende jongeren die tegen hun zin in aan de tocht waren begonnen! De volgende dag trekken we door. We krijgen eerst een lift naar Ranau, zo'n 12km verderop. Daar pakken we de bus naar Sepilok. Na 20 minuten krijgen we een bus. Als de bagage is opgeborgen, en wij in de bus staan en de bus weer rijdt wordt ons duidelijk dat Mar op een plastic stoeltje tussen de laatste rij en het toilet wordt gepropt en dat Henk op een voor het toilet mag plaatsnemen. Geruststellend wordt er aan toegevoegd dat over een uur er twee plaatsen vrijkomen. Na 10 minuten maken we een stop van ruim een half uur bij wijze van lunchpauze. Daarna reizen we verder, krijgen we toch nog na bijna 2 uur een stoel en belanden worden we keurig bij Sepilok langs de kant van de hoofdweg er uit gelaten. We hebben ons oog opnieuw laten vallen op een luxe ressort. In de regen lopen we er heen, krijgen er een lift naar toe, maar daar aangekomen blijkt er alleen nog maar een slaapzaaltje beschikbaar te zijn. Dan maar weer de 2.5km terug lopen! Opnieuw krijgen we een lift en deze brengt ons naar een ander luxe ressort waar we in een prachtige tropische omgeving verblijven. We eten er heerlijk en hangen er relaxed aan een meertje met jawel zwembadje en jacuzzi. Vandaag zijn we 2x bij het rehabilitatiecentrum van de oerang oetangs geweest. Vanmorgen in de stromende regen, waar de apen zich tegen beschermden door een takkenbos op hun hoofd te leggen. Vanmiddag was het droog. We bezochten een schitterende tropische tuin van de houtvesterij met kruiden, medicinale planten, en flora uit alle tropische windstreken zowel als regenwoud planten. Vanmiddag opnieuw naar de oerang oetangs die nu in grote getale aanwezig waren. Ook 2 heel kleine aapjes waren aanwezig. Het was ontzettend leuk om te zien. De laatste 10 minuten waren we nog alleen met 2 rangers over. Ons enthousiasme kende geen grenzen dus na een stevige kokosnoot (melk) en enkele gefrituurde bananen konden we er weer tegen en gingen we op voor een nachtwandeling bij dezelfde oerang oetangs. Opnieuw zagen we hen maar daar-naast ook slangen, vleermuizen, kikkers, vuurvliegjes, schorpioenen, spinnen, slapende vogels, en het nodige ongedierte. Morgen trekken we verder naar de Kinabatangan Rivier, d.w.z. als onze gids van vanavond dat voor ons gaat regelen dus morgen om 09.00 uur horen we verder (of niet, maar plan B ligt al gereed). Dat was het weer vanuit een inmiddels opgedroogd Borneo waar de nachtelijke sterren zich vol enthousiasme laten zien.
Liefs,
Marenhenk

• 23 November 2011 - 13:24

Anne-Mascha:

Lieve Mar en Henk,

wat een verhalen! Sorry, dat ik niet eerder gereageerd heb, maar had het de afgelopen tijd eigenlijk veel te druk. Daarom net alles gelezen. Wow. Ook daar moeten we een keer naar toe. Lastig hoor al die reislustige familieleden, want uiteindelijk wordt de to-do-list voor de thuisblijvers alleen maar langer.

Wie weet komt het er ooit nog van.

Nog heel veel plezier.

Groetjes van Anne-Mascha

• 23 November 2011 - 16:28

Tink:

jeetje, volgens mij zijn de weergoden jullie niet echt geweldig gezind als ik het zo lees... Maar goed, als het de pret maar niet drukt en zo te lezen is rollen jullie van de ene in de andere belevenis. Hier alles rustig. De sinterklaasstress bij Britte gaat onverminderd door. Er is op dit moment maar 1 held op aarde....
    dikke kus tink

• 23 November 2011 - 17:29

Ek:

he mar welke dagen is het voor groencontainer en welke voor de gewone.

• 23 November 2011 - 20:28

Marjolein:

Hebben jullie de mount niet beklommen? Ik vond het de meest vreselijk zware tocht ooit! en wat geweldig mooi, die verschillende apengezichtjes, ben n beejte jaloers, geniet van alles en elkaar.

Groets

Marjolein

• 24 November 2011 - 11:09

Piet En Rini:

Even om te lachen ook hier af en toe een tropische bui. Zo te lezen bij jullie meer dan bij ons en dat vinden wij wel spijtig voor jullie.Wij hebben een poging gewaagd om een tweede zwembad te maken.Dit was in de keuken.Afvoerslang los van de gootsteen. Een geweldig waterballet en kon mooi aan de slag om dat water naar buiten te krijgen.Gisteren was hier de grote ceremonie voor de zeegod en het water. Hopelijk is deze jullie goed gezind en geeft hij voorlopig geen regen meer. Nog een fijne tijd en tot horens

• 24 November 2011 - 14:10

Ruud En Marrie:

Beste Mar en Henk,
    Bij het lezen van jullie avondturen valt op dat de wekker regelmatig vroeg afloopt en dat jullie wederom geen rustige vakantie hebben. Voor ons is ook na Australie 2 weken Txel al redelijk actief! Dat wil zeggen op tijd ons natje en droogte. Doe vooral rustig aan want de vertrouwde euro bestaat nog alleen of jullie ooit pensioen zullen ontvangen is nog niet gehaal duidelijk. Ergo, blijf genieten en tot ziens.
    Marrie en Ruud

• 26 November 2011 - 18:58

Jeanette:

Hallo,
    He Rini, klinkt bekend een waterballet. Hier in het Hollandse valt er teweinig water, jullie hebben het water zeker mee genomen! Veel plezier met al die belevenissen!!