"Even bijpraten" - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van marenhenk - WaarBenJij.nu "Even bijpraten" - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van marenhenk - WaarBenJij.nu

"Even bijpraten"

02 Januari 2014 | Indonesië, Sulawesi Island

Happy new year to everybody!

Za. 28-12-2013.
Henk staat als eerste op en vertrekt naar de grote lokale markt van Makassar. Hij neemt de taxi voor het hotel 30.000 Rupie en staat 10 min later op een onvervalste, authentieke en armoedige markt a la Rotterdam Zuid maar dan op zijn Indonesisch. Ik vermaak me hier enkele uren en keer terug via een oudere riksjaman die me al een tijdje met zijn vrouw volgde om me te verleiden om een ritje met hem te gaan doen.
Bij terugkeer genieten we van een eenvoudig ontbijtbuffet en maken een wandeling over de boulevard met standbeelden en uitzicht over zee. Fort Rotterdam laten we voor wat het is want we kiezen voor de vismarkt. In 1 woord is het er een grote bende! We nemen de taxi naar de moderne, grote shoppingmall en vergapen ons aan de onverwachte luxe. Bij terugkeer stond o ze chauffeur Mas ons al op te wachten. Henk ging voor de oud en nieuw iets kopen voor zijn dochtertje waarna we vertrokken naar het reisbureau om alles keurig af te rekenen. We werden er allerhartelijkst ontvangen, er werd gechecked of het hotel op Bali ons vervoer van de luchthaven van Bali naar da hoe, had geregeld. toen dat niet het geval bleek te zijn werd dat door het eisbureau keurig geregeld, en daarna bracht Mas ons naar het vliegveld.
Op Bali stond de chauffeur ons al op te wachten en binnen 30 minuten werden we onthaald door onze hindoe-gastheer en zijn vrouw. Ze namen onze bagage over en na 3 minuten lopen zaten we in een prachtige homestay, omgeven door rijstvelden, in een meer dan voortreffelijke kamer.

Zo. 29-12-2013
Uitgeslapen
Eigenaar komt het ontbijtmenu opnemen. Wordt op eigen terras geserveerd.
Orientatiewandeling en verkenning van het stadje Ubud. We passeerden Monkeyforest waar de makaken heer en meester zijn. We genieten van een heerlijke lunch met uitzicht over de rijstvelden we wandelen verder en belanden in enkele winkeltjes. Mar scoort hier alvast een galajurk voor oud en nieuw. Na enkele uren keren we terug in onze homestay. We verfrissen ons en gaan dineren bij Artdesign, een fantastisch restaurant van een Belgische eigenaar.

Ma. 30-12-2013
Vandaag zijn we nog steeds niet goed van onze jetlag verlost. Het zijn dus nog steeds wat onrustige nachten. Daarnaast lijkt het hier wel op een dierentuin. Er ligt een enkel poepje in de badkamer wat blijkt te zijn gedeponeerd door een gekko. Dit hebben we gemeld aan de eigenaar en deze heeft de gekko verjaagd. We maken een wandeling van 6 uur door de prachtige omgeving van Ubud. Door en langs de rijstvelden. Over en langs een prachtige beek die enkele tientallen meters lager zich door het landschap wrong. We scoorden enkele souvenirs, genoten van een lunch middenin de rijstvelden in een eigen hutje, kortom een topdag weer. Bij terugkomst zijn we na het diner weer op pad gegaan om te genieten van een Balinese dans waar de dochter van onze Homestay in optrad. Halverwege de voorstelling barstte er een tropische bui los en werd de voorstelling onderbroken. We verhuisden met zijn allen naar de tempel om daar de voorstelling te hervatten. Het was een prachtige voorstelling met de meest mooie kostuums en maskers. Na afloop barstte er opnieuw een bui los. We schuilden in en armoedig winkeltje waar we wat bestelde. Na nog een biertje af hadden we het die dag wel gehad.

Di. 31-12-2013
In de nacht wordt Marianne wakker van een raar geluid. Alarm, loopt er iemand door de kamer? Uit nader onderzoek blijkt het te gaan om een muis die de badkamer niet uit kan. Henk zet de deur een fractie van een seconde op een kier en sluit daarna meteen de deur weer. Een vreselijk gejammer doorklieft de stilte. Helaas zit de staart van de muis klem tussen de deur. Na enige tijd wordt de muis uit zijn benarde positie verlost en hebben we hem niet meer terug gezien. Best leuk zo'n landelijk hotelletje tussen de rijstvelden!
Vanmorgen hebben we een Scooter gehuurd. Met enige koudwatervrees zijn we op pad gegaan. Mar achterop.
Op weg naar Mas, bekend om de houtbewerkers. We vinden prachtig houtsnijwerk.
Vervolgens lunch bij een warong (eetstalletje). Kok bleek in het enige 7-sterrenhotel in Dubai te hebben gewerkt. Eten was ook meer dan uitstekend voor weinig geld (gegrilde inktvis resp kipfilet in jasje met sesamzaad, rijst en waterspinazie en jasmijnthee) voor 3 euro 75!!!
Vervolgens door naar een dorpje iets verder bekend om de beeldhouwers, vnl. veel hindoegoden. Daarna terug, soms met wat regen. Om te schuilen eerst maar wat gaan drinken. Vervolgens terug in Ubud en Mar de Spa in voor een aromatische massage. Overal vuurwerk te horen maar niet hinderlijk. Om 19.30 bij de "Italiaan" beland. Indonesische qualiteit. Een enorme regenbui weerhield ons om lang op zoek te gaan naar het jaarwisselingsfeest. Maar schuin t.o. ons was La Rouge, gebouwd door een Franse architect en zijn vriend de Franse designer, die samen en prachtig in rood uitgevoerd restaurant dreven. Het werd een geweldig feest met een pianist en later twee dj's die met geweldige muziek ons het oudjaar uitleidde. Rond 00.00 uur gaf de uitstekende gastheer die zich persoonlijk met het wel bevinden van bijna iedere gast bezig hield, en ook in ieder geval met iedere vrouw op de foto moest en iedereen een zoen uitdeelde, een korte conference met aftelronde naar het nieuwe jaar toe. Iedereen op de dansvloer en het werd een geweldig evenement.
Half drie eindelijk op bed.

Wo. 01-01-2014
We starten met een druilige, regenachtige dag. Toch op pad op de scooter. Onderweg een regenponcho gekocht voor Henk.
Tempelbezoek met Balinese familie, ceremonie met Pandit bijgewoond, speciaal hindoefeest (dark moon) vandaag; door de aanhoudende regen rijden we terug, lokaal gegeten (saté, rijst, groente in bouillon). Deze streek staat speciaal bekend om de bewerkte buffelbotten. na terugkeer neemt Mar nog een spa (scrubben en aromatische massage) terwijl Henk het prachtige museum bezoekt. In de avond lokaal gegeten, foe jong hai en nasi cumpur. In de hadden we een bezoek aan de Balinese vuurdans gepland maar onderweg belanden we bij een hindoetempelfeest Dat duurde ook 1,5 uur. Onderweg bij gevaarlijke kruisingen gestopt om de ceremonie daar ook uit te voeren ter bevordering van de juiste spirit bij mensen in het verkeer om de verkeersveiligheid te verbeteren. Veel wierook, bloemen, water rijst en enorme offergaven in de vorm van bloemen, rijst, hele cakes, fruit, etc. en dat alles in handgemaakte, grote, rieten manden en heel kleine zelfgemaakte rieten mandjes. Daarna terug naar huis en in diepe slaap vertrokken.

• 02 Januari 2014 - 18:56

Anne-Mascha:

Jammer van die regen met Oud en Nieuw, maar ik geloof niet, dat het feest er minder om is geweest.
    Geniet maar van jullie laatste week, want het zo weer voorbij.

Heel veel liefs van Anne-Mascha

• 03 Januari 2014 - 00:58

Karin:

Wandelen door de rijstvelden bij Ubud. Roept vele mooie herinneringen op.
    Lovina staat ook nog op het programma als ik het goed begrepen heb. Dolfijnen spotten en heerlijk eten aan het strand! O, ja daar is nog een leuk boeddhistisch tempeltje in de buurt. Ik hoop dat het weer nog een beetje mee wil werken en jullie genieten van deze geweldige start van 2014.

• 03 Januari 2014 - 17:53

Jeanette:

Een muis wat erg voor je mar. Hoe krijgen jullie het voor elkaar de staart tussen de deur? Of is dat verzonnen? Wij hebben nu ook regen en onweer. Groetjes jeanette

• 03 Januari 2014 - 17:55

Jeanette:

Hoe was de tocht op zoek naar de dolfijnen?