Koffers terug - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van marenhenk - WaarBenJij.nu Koffers terug - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van marenhenk - WaarBenJij.nu

Koffers terug

24 December 2013 | Indonesië, Sulawesi Island

Zo. 22-12-2013.
Om ongeveer kwart voor zes worden we wakker. Henk belt de receptie en vraagt of de bagage al is aangekomen. Er volgen ontwijkende antwoorden: "men wel heeft gebeld maar er werd niet opgenomen. Henk dringt er op aan te gaan bellen. Om 07.00 uur belt de receptie en meldt dat de bagage is gevonden. Het staat op de luchthaven van Makassar. Wat we willen. We leggen nogmaals uit dat we om 10.00 uur vertrekken dus dat we de bagage graag in het hotel afgeleverd willen zien. Het kost wat moeite om dat duidelijk te maken. Uiteindelijk lijkt de receptie het te hebben begrepen. Om 08.15 uur gaan we ontbijten. De chef bagage van het hotel komt langs en vertelt dat er een probleem is met de koffers. Er is er nl. een gevonden op naam van Kalter en er is nog een tweede bagagestuk met de naam Peepe. Aangezien in het hotel alleen Kalter bekend is omdat Mar het hotel had geboekt terwijl de vliegticket is geboekt op naam van De Paepe is men de kluts vanzelfsprekend even kwijt geraakt. We leggen uit dat beide stuks bagage van ons zijn en hij vertrekt weer om te regelen dat onze bagage voor 10 uur in het hotel is zodat wij ons nog in de schone kleren kunnen hijsen. We genieten van een uitgebreid ontbijt met -zoals in Azie gebruikelijk- een volledig warm buffet en met toast, kaas, omelet, vers fruit, sapjes, koffie, thee, snacks, kaas, kruiden, etc. etc. We nemen het er lekker van. Om 08.30 uur belt Kornelius van het reisbureau en vertelt dat hij die nacht achter de bagage aan is gegaan en dat deze op het vliegveld staat. Hij stelt voor deze zekerheidshalve zelf op te halen zodat er niets fout kan gaan. Bijkomend voordeel is dat de luchthaven toch op de route ligt van de eerste reisdag naar Rantepao in Toraja Tana. Aldus wordt afgesproken. We gaan snel ontbijten en lopen over de zondagsmarkt. Een grote markt aan de boulevard van Makassar waar van alles en nog wat wordt verkocht, ook allerlei hapjes, demonstraties, een aap op een fiets, een tandarts, en ga zo maar door. Erg vermakelijk en interessant. Van de 10-km loop was niets te bespeuren. Om 09.55 uur staat onze Mas voor de deur. We stappen snel in, halen de bagage op, en vertrekken naar Rantepao. We stoppen onderweg om wat te genieten van een mooi uitzicht (fotomomentje) of te genieten van lokale gerechten of vruchten. Zo aten we bv. van het snakefruit, een kleine advocado-achtige vrucht met een donkerbruine huid die er uit ziet als de huid van een slang. Er zat een witte vrucht in dat bestond uit vier parten en smaakte naar appel/ananas. Ook proefden we van de Pomelo Gul Gul, een hele grote grapefruit, wat uitgedroogd, maar niet bitter, die vakkundig voor ons werd gepeld en aangereikt. Prima te doen.
Gul Gul betekent overigens "snoep" voor kinderen.
Een stuk verderop stopten we om te proeven van de lokale cake. Gemaakt van stickyrijstmeel, Palmsuiker, kokos en chocolade wat gemengd wordt en dan in plakjes wordt gestopt tussen een aardewerken bakvorm. Vervolgens wordt de naar het BBQ-vuur gekeerde kant met bananenbladeren afgedekt en op de BBQ klaargemaakt. Lekker maar voedzaam. Met 3,5 plakken had ik zeker genoeg. Halverwege de middag stopten we bij een visrestaurant in Pele Pele om daar "grote" garnalen te eten. Vervolgens was het de tanden op elkaar en doorrijden tot pak weg 20.00 uur waar we 3 dagen bij hotel Tusino zullen logeren. Prima hotel te midden van de rijstvelden en gevestigd in een traditioneel huis uit deze streek waar we verwelkomt werden met een heerlijk drankje. Het enige minder makkelijke is dat we op enige afstand van het stadje liggen wat het lastig maakt om op eigen houtje naar de stad te gaan.
De weg is nl. superdruk en dat oogt toch wel wat gevaarlijk. Mar kon eigenlijk maar geen genoeg krijgen van de dag. Dus hebben we de op advies van Dimitri meegenomen fles wijn -die hier onbetaalbaar schijnt te zijn- vervolgens maar geopend. Met een handvol heerlijke noten en uitzicht op de rijstvelden genoten we tot middernacht nog na van de prachtige dag. Morgen wacht weer een nieuw avontuur, nl. onze kennismaking met de cultuur van deze streek.
Liefs Marenhenk

• 24 December 2013 - 14:05

Nini:

Hoera koffers terug . Ook nog heel en met alles er in? zal wel anders had je dat wel geschreven. Ik zal Astrid deze verhalen ook laten lezen. Zij wil nl. heel graag naar Indonesie en ik sluit niet uit dat dat een van onze volgende bestemmingen wordt.
    Zoals je vast al begrepen hebt is het hier Kwalitatief Uitermate Teleurstellend weer. Zooooo somber, maar goed we gaan gewoon KERST vieren. We wensen jullie heel veel plezier en ook wij kijken uit naar de leuke verhalen.
    Liefs.

• 24 December 2013 - 14:10

Wil&Hans Blom:

Hallo Marjan en Henk,

Weer hartstikke leuk om jullie verslag te lezen en hoe jullie weer van alles meemaken.
    Het genieten van straalt er weer vanaf. Nog heel veel plezier met jullie reis! We kijken uit naar het volgende verhaal. Groetjes Wil & Hans

• 26 December 2013 - 12:19

Lisa:

Hoi Mar en Henk,
    Wat leuk dat we nog steeds in jullie bestand staan en daardoor jullie avonturen weer kunnen volgen.
    Dit wordt weer een mooie reis, een bestemming die ook nog op ons lijstje staat!
    Mooi verhaal weer over de zoekgeraakte koffers, juist als je zo'n behoefte aan schone
    kleding hebt. Geniet van het mooie land, dan genieten wij mee....
    Lieve groeten Wim en Lisa